Voor moeders die de juiste balans zoeken

Voor moeders die de juiste balans zoeken
Voor moeders die de juiste balans zoeken | tussen werk en prive | tussen schuldgevoel en ontspanning | tussen energie en stress. Klik op het logo en meld je aan voor een gratis kennismakingsgesprek!

e-Zine van MAMcoach Yura: MAMtips

Ontvang elke maand inspirerende en waardevolle tips in je mailbox voor een betere balans tussen werk & gezin, een ontspannen moeder zijn en minder schuldgevoel & stress. Lees de meest recente MAMtips 'Wat wil je echt? En hoe doe je dat...' en meld je meteen aan voor een gratis abonnement.

Labels

2016 in beweging aandacht adem ambitie anders doen automatische piloot balans belemmerende overtuigingen beren op de weg betekenis beweging bewustzijn blog burn-out coachen coaching controlfreak cursus doelen bereiken downshiften drijfveren druk durf te delen durven eCoach energie energiegevers energievreters eTraining event eye-opener flow Flow magazine focus frisse blik gedachten geluk gelukkig genieten gezin gezondheid goed doel goede voornemens goedgenoegmoeder grenzen haast hartstocht herfstdip herijkpunt hulp vragen in je eigen kracht inspiratie inspiratieboekje je hart volgen jezelf zijn keuzes maken kinderen kinderopvang kleine stapjes kwaliteiten lef lekker in je vel leven in het nu liefde loslaten Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Magic Adventures Mamfulness MAMtips manier van leren me-time meiden Metakids mijmertijd minder mindfulness moe moederdag moeders moeten multitasken MVO natuur netwerken onbevooroordeeld ondernemers onrust onthaasten ontspannen ontstressen onzekerheid opladen opvoeding out of the box parttime baan passie patronen perfectionisme piekeren Pink Ribbon pitstop Plan Nederland plezier positief denken positieve psychologie positiviteit prioriteiten prive reizen relatie rituelen rollen ruimte rust schuldgevoel solidariteit spitsuur sterke kanten stilte stress strippenkaart successen taboe talenten tijd voor jezelf time-out twijfels Twitter uit je comfort zone uit je hoofd uitdaging vakantie valkuilen veerkracht verandering vereenvoudigen verlies vertragen verwachtingen VIP dag vitaliteit vrijheid waarden wakker wandelcoaching wandelen wereldmoeders werk winactie workshop zelfsturing zelfvertrouwen

donderdag 1 juni 2017

Wat kun je doen als je last hebt van schuldgevoel?

Ik kreeg laatst de vraag van een moeder: “Ik heb vaak het gevoel dat ik tekort schiet. In eerste instantie naar mijn kinderen toe, maar ook naar mijn man, mijn collega’s en leidinggevende. Ik voel me vaak schuldig, omdat ik voor mijn gevoel niets helemaal goed doe. Wat kan ik hieraan doen?”
Veel moeders die bij mij komen voor een gesprek hebben het idee er altijd te ‘moeten’ zijn voor hun kinderen. En dat is helemaal niet zo gek, want vaak heeft het te maken met het gevoel van controle hebben over je leven, inclusief dat van je kinderen. Ook de recente opvoedingsidealen werken mee aan het vergroten van de gevoelens dat je al gauw tekort schiet als mama. Het doel van de opvoeding anno nu is immers ‘een gelukkig en geslaagd kind afleveren’ en dat kan er toe leiden dat we heel erg alert aan het opvoeden zijn. En daarom verwachten we ook dat alles wat we in onze kinderen stoppen aan aandacht, energie en tijd er uit moet komen. En vooral wij moeders voelen ons verantwoordelijk voor het ‘eindresultaat’.

Welk plaatje heb jij in je hoofd?
Veel mama’s hebben een perfect plaatje in hun hoofd van het moederschap: er altijd zijn voor je kind, een harmonieuze sfeer creëren, alles wat er in zit uithalen, het potentieel van je kind moet ontwikkeld worden, zorgen voor gezonde voeding en voldoende slaap, etc. Als je alles bij elkaar optelt van zo’n plaatje dan voel je op je klompen aan dat je daar nooit 100% aan kunt voldoen. En toch proberen we dat en leggen we de lat hoog voor onszelf – én voor onze kinderen. Dus als je de controle kwijt raakt over dat plaatje en die lat, dan gaat het aan je knagen: “doe ik het wel goed genoeg? Waarom doet mijn buurvrouw het wel zo en lukt het mij niet? Als mijn kind niet om 19.30 uur in bed ligt, dan is het morgen niet te genieten en krijg ik weer opmerkingen van de juf…”

Wat kun je doen als je er last van hebt?
Hoe kun je schuldgevoel verminderen? Door voor jezelf te onderzoeken wat jouw eigen opvoedingsdoelen en –idealen zijn. Wat vind jij waarde(n)vol in de opvoeding en welke keuzes maak je daarin? Bespreek dit ook eens met je partner. Als jullie samen weten wat jullie écht belangrijk vinden in het leven, dan is het ook makkelijker om prioriteiten stellen. En dat niet alleen: je kunt beter voor jezelf (en voor je kind) bepalen wat je wél wilt doen, maar ook wat je kunt laten… Laten voor wat het is, omdat het minder belangrijk is en er niet zoveel toe doet als andere zaken. Dit zorgt voor meer rust in je hoofd en minder stress in je lichaam. Zo houd je meer tijd over om te genieten van je kinderen. Zonder schuldgevoel!

Schuldgevoel als signaal
Ditzelfde geldt voor alle andere momenten dat je schuldgevoel ervaart: naar je partner, ouders, vrienden, collega’s en leidinggevende. Op het moment dat je uitgaat van een ideaal plaatje in je hoofd waaraan je moet voldoen, inclusief de verwachtingen, eigenschappen en handelingen die daarbij horen dan heb je al snel last van een gevoel van tekort schieten. Ik vertel tijdens de coachgesprekken aan moeders die kampen met schuldgevoel, dat je dit gevoel ook kunt gebruiken als signaal. Het betekent namelijk dat je probeert te voldoen aan een bepaald beeld. Maar past dat beeld wel bij jou? Het schuldgevoel komt namelijk niet voor niks op, want je merkt dat je er ‘eigenlijk’ niet aan kunt voldoen. En dat is logisch, omdat je niet je eigen gevoel, je eigen waarden volgt, maar die van een ander. Zodra je vanuit jouw persoonlijke waarden leeft, dan merk je dat je schuldgevoel ook vermindert. Naar wie dan ook. Of het nu je kinderen, je partner, je collega’s of je leidinggevende is. En dit geeft een stuk rust in jouw leven!

Wil je ook minder last hebben van schuldgevoel, een gevoel van tekort schieten? Onderzoeken welke plaatjes jij in je hoofd hebt waar je aan ‘moet’ voldoen en wat jouw waarden zijn, zodat je weet wat écht belangrijk is? Stuur een mail naar info@mamcoaching.nl of bel me op 06-83554192. Je bent van harte welkom. Kennismaken is altijd gratis! Klik hier om te bekijken wat MAMcoaching voor jou kan betekenen

In juni geef ik ook 2 workshops die je helpen om anders met je schuldgevoel om te gaan. Kijk hier in de agenda van MAMcoaching

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in mamcoach blog

Powered By Blogger