Voor moeders die de juiste balans zoeken

Voor moeders die de juiste balans zoeken
Voor moeders die de juiste balans zoeken | tussen werk en prive | tussen schuldgevoel en ontspanning | tussen energie en stress. Klik op het logo en meld je aan voor een gratis kennismakingsgesprek!

e-Zine van MAMcoach Yura: MAMtips

Ontvang elke maand inspirerende en waardevolle tips in je mailbox voor een betere balans tussen werk & gezin, een ontspannen moeder zijn en minder schuldgevoel & stress. Lees de meest recente MAMtips 'Wat wil je echt? En hoe doe je dat...' en meld je meteen aan voor een gratis abonnement.

Labels

2016 in beweging aandacht adem ambitie anders doen automatische piloot balans belemmerende overtuigingen beren op de weg betekenis beweging bewustzijn blog burn-out coachen coaching controlfreak cursus doelen bereiken downshiften drijfveren druk durf te delen durven eCoach energie energiegevers energievreters eTraining event eye-opener flow Flow magazine focus frisse blik gedachten geluk gelukkig genieten gezin gezondheid goed doel goede voornemens goedgenoegmoeder grenzen haast hartstocht herfstdip herijkpunt hulp vragen in je eigen kracht inspiratie inspiratieboekje je hart volgen jezelf zijn keuzes maken kinderen kinderopvang kleine stapjes kwaliteiten lef lekker in je vel leven in het nu liefde loslaten Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Magic Adventures Mamfulness MAMtips manier van leren me-time meiden Metakids mijmertijd minder mindfulness moe moederdag moeders moeten multitasken MVO natuur netwerken onbevooroordeeld ondernemers onrust onthaasten ontspannen ontstressen onzekerheid opladen opvoeding out of the box parttime baan passie patronen perfectionisme piekeren Pink Ribbon pitstop Plan Nederland plezier positief denken positieve psychologie positiviteit prioriteiten prive reizen relatie rituelen rollen ruimte rust schuldgevoel solidariteit spitsuur sterke kanten stilte stress strippenkaart successen taboe talenten tijd voor jezelf time-out twijfels Twitter uit je comfort zone uit je hoofd uitdaging vakantie valkuilen veerkracht verandering vereenvoudigen verlies vertragen verwachtingen VIP dag vitaliteit vrijheid waarden wakker wandelcoaching wandelen wereldmoeders werk winactie workshop zelfsturing zelfvertrouwen

vrijdag 29 mei 2015

Wat doe jij als je planning in de soep loopt? Ik deel met jou m'n eyeopener & een loslaat-oefening!

Je herkent het vast wel: je hebt een planning in je hoofd van hoe een bepaalde vakantie of periode zal gaan verlopen. Het was allemaal passen en meten, en wat schuiven en regelen, maar het is gelukt! Je hebt je er helemaal op ingesteld en met dit plan in je hoofd ga je op vakantie of die aankomende weken tegemoet. En dan opeens loopt die hele planning in de soep. Alles wat zo goed geregeld leek te zijn, gaat niet door of kan niet doorgaan. Doordat iemand ziek wordt, je partner plotseling extra moet werken, de auto mankementen vertoont of … (vul zelf maar in).
Wat ik van veel vrouwen hoor, is dat ze het dan heel lastig vinden om van plan A – dat je in je hoofd hebt zitten – over te stappen naar plan B. Of misschien zelfs wel naar plan C of D.
En het is voor mij ook heel herkenbaar! Ik heb met mezelf afgesproken dat de MAMtips elke maand rond de 15e verstuurd wordt. Een afspraak die ik deze keer niet waar kan maken. Al valt het ook allemaal wel weer reuze mee natuurlijk, die 6 dagen later dan gepland. Toch? De reden is een hele plausibele: mijn zoon van 9 kreeg de zeldzame ziekte van Henoch-Schönlein tijdens onze vakantie op Ameland – direct al op de tweede vakantiedag! Het legde hem behoorlijk lam, want het is een ontsteking van de bloedvaten die zorgt voor rood-paarse niet wegdrukbare vlekjes op je huid en voor ontstekingen van je gewrichten. Bij hem uitte zich dat in een enorm opgezette voet en heel veel vlekjes op zijn benen, voeten en billen. En niet veel later kreeg hij ook ontstekingen aan zijn knieën, ellebogen en ruggenwervel. Na een bezoek aan de huisarts op het eiland kreeg hij absolute rust opgelegd… En dat midden in de vakantie, op zo’n mooi eiland met zon, zee en strand!

‘Het leven is wat er gebeurt, terwijl we bezig zijn andere plannen te maken’.
(John Lennon)


Meegaan in het moment
In eerste instantie ga je in de ‘zorgstand’, want je wilt natuurlijk dat je kind zo snel mogelijk weer beter is. Althans, zo werkt dat bij mij. Alle aandacht en liefde ging naar hem. Daardoor heb ik mezelf voorbij gelopen, waardoor ik merk dat ik moe ben, teleurgesteld en gefrustreerd. Moe, omdat ik niet heb kunnen uitrusten door lange wandelingen of fietstochten te maken en te genieten van de natuur. Teleurgesteld, omdat alle activiteiten van mijn zoontje die na onze week op Ameland gepland stonden niet door konden gaan. Deze ziekte duurt 4-6 weken en het kan lijken alsof je weer helemaal beter bent, maar dat is maar schijn. Op het moment dat je te actief bent, kunnen alle symptomen weer ‘opflakkeren’. Het 4-daagse kampeeravontuur met zijn vriendje ging niet door, evenals de Avondvierdaagse deze week in ons dorp. En dat is heel teleurstellend voor hem, maar ook voor mij omdat ik mijn hele week- en werkplanning hieraan had aangepast! En die moest vervolgens weer aangepast worden aan zijn herstel. Allemaal heel logisch, maar het voelt ook als heel frustrerend omdat mijn planning in de soep loopt. En ik moet je eerlijk zeggen dat ik er ook even boos om ben geweest. Vooral omdat onze vakantie niet aan mijn verwachtingen heeft voldaan, alles was volkomen ‘in het water gevallen’.

Maar er kwam ook een moment dat ik bij mezelf opmerkte: ik ben teveel bezig geweest met alles van te voren vast te leggen, zodat ik er controle over had. En juist die controle gaf problemen bij mij want ik voelde me zo teleurgesteld en was zo moe, dat ik alleen nog maar daar aan kon denken… Deze eyeopener was voor mij vooral een les in mindfulness: in het hier en nu zijn, in het moment, met wat er ook gebeurt. Ik had er geen controle over, hoe graag ik het ook had gewild. Dus na een week heb ik me er aan overgegeven en er het beste van gemaakt: van de herstelweek na Ameland en van mijn werkactiviteiten. Op die manier kon ik wel ‘gewoon’ meegaan met het moment, bij mijn eigen energie blijven en er zijn voor mijn zoontje, die mijn liefde en aandacht zo hard nodig had (en heeft)!

‘We kunnen verder gaan op de uitgezette route en uit alle macht proberen het leven naar onze hand te zetten, of we kunnen ons aanpassen aan wat er op onze weg komt en daar gewoon in meegaan’.
(Piero Ferrucci)


TIP: Oefening in aandacht - op naar Plan B!
Mindfulness helpt mij elke keer om anders naar dingen te kijken die mij overkomen. Het zorgt ervoor dat ik makkelijker kan accepteren, alerter ben in het moment en kan voelen wat ik en/of een ander nodig heeft. Ik deel graag deze ‘oefening in aandacht – op naar Plan B’ met jou, voor het geval jouw planning een keer helemaal in de soep loopt. De oefening komt uit het boek Mindfulness voor moeders van Denise Roy:

Vaak denk je dat dingen op een bepaald spoor moeten blijven. Je zit vast in de overtuiging dat het leven op een bepaalde manier moet verlopen. Je raakt gehecht aan plan A en je stelt je verwachtingen daarop in. Als je leert inzien dat je kunt leren loslaten en dat plan A alleen maar in je hoofd bestaat, dan kun je makkelijker ontspannen en je overgeven aan het moment.

Oefening:
Wat gebeurt er als het leven niet verloopt zoals je had gepland?:
 Heeft de oppas vanmorgen afgebeld?
 Is je kind ziek en moet het van school thuisblijven?
 Kom je ergens te laat?
 Verloopt je vakantie anders dan je had gepland?
 Heeft je moeder of vader onverwacht medische zorg nodig?

Als dit soort dingen gebeurt, kun je dan gewoon meegaan met de gebeurtenissen?
Let op of je dingen tegen jezelf zegt zoals: het is niet eerlijk. Dit zou niet mogen gebeuren. Dit is vreselijk, een ramp. Waarom ik?

Wat doe je nu?
• Haal diep adem.
• Ervaar hoe de dingen werkelijk verlopen, niet zoals jij wilt dat ze gaan.
• Haal nog eens adem.
• Zeg tegen jezelf: ik had het liever anders gezien, maar dit gebeurt nu eenmaal en ik kan het wel aan.
• Zeg tegen jezelf: we zitten nu in plan B (of C of D of Q!).
• Zie in dat plan A meestal alleen in je hoofd bestaat.

Kortom: als je je ergert over veranderingen in je agenda of je je verzet tegen iets wat er in je omgeving gebeurt, zeg dan tegen jezelf: we zitten nu in plan B. Zie het als een dagelijks mantra: ‘het leven is plan B’.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het veranderen van plan A naar plan B? Kijk op mijn website naar de mogelijkheden, ik help je graag met een positieve verandering in je leven! Wandelend, via de telefoon of Skype. Ik kijk er naar uit je te ontmoeten!

Zoeken in mamcoach blog