Voor moeders die de juiste balans zoeken

Voor moeders die de juiste balans zoeken
Voor moeders die de juiste balans zoeken | tussen werk en prive | tussen schuldgevoel en ontspanning | tussen energie en stress. Klik op het logo en meld je aan voor een gratis kennismakingsgesprek!

e-Zine van MAMcoach Yura: MAMtips

Ontvang elke maand inspirerende en waardevolle tips in je mailbox voor een betere balans tussen werk & gezin, een ontspannen moeder zijn en minder schuldgevoel & stress. Lees de meest recente MAMtips 'Wat wil je echt? En hoe doe je dat...' en meld je meteen aan voor een gratis abonnement.

Labels

2016 in beweging aandacht adem ambitie anders doen automatische piloot balans belemmerende overtuigingen beren op de weg betekenis beweging bewustzijn blog burn-out coachen coaching controlfreak cursus doelen bereiken downshiften drijfveren druk durf te delen durven eCoach energie energiegevers energievreters eTraining event eye-opener flow Flow magazine focus frisse blik gedachten geluk gelukkig genieten gezin gezondheid goed doel goede voornemens goedgenoegmoeder grenzen haast hartstocht herfstdip herijkpunt hulp vragen in je eigen kracht inspiratie inspiratieboekje je hart volgen jezelf zijn keuzes maken kinderen kinderopvang kleine stapjes kwaliteiten lef lekker in je vel leven in het nu liefde loslaten Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Magic Adventures Mamfulness MAMtips manier van leren me-time meiden Metakids mijmertijd minder mindfulness moe moederdag moeders moeten multitasken MVO natuur netwerken onbevooroordeeld ondernemers onrust onthaasten ontspannen ontstressen onzekerheid opladen opvoeding out of the box parttime baan passie patronen perfectionisme piekeren Pink Ribbon pitstop Plan Nederland plezier positief denken positieve psychologie positiviteit prioriteiten prive reizen relatie rituelen rollen ruimte rust schuldgevoel solidariteit spitsuur sterke kanten stilte stress strippenkaart successen taboe talenten tijd voor jezelf time-out twijfels Twitter uit je comfort zone uit je hoofd uitdaging vakantie valkuilen veerkracht verandering vereenvoudigen verlies vertragen verwachtingen VIP dag vitaliteit vrijheid waarden wakker wandelcoaching wandelen wereldmoeders werk winactie workshop zelfsturing zelfvertrouwen

donderdag 27 oktober 2011

Hoe vol of leeg is jouw agenda?

In de laatste Flow Magazine las ik gisteren een leuk artikel ('Die agenda, die kan leger') over 'to-do-lijstjes' waar maar geen einde aan lijkt te komen en je agenda die daardoor overvol raakt. Hoe maak je hier nu een einde aan?

Lijstjes van mijzelf en anderen
Zelf was ik ook altijd een kei in lijstjes maken, zelfs voor alle prive-activiteiten. En dan had ik ook nog zo'n to-do-lijst voor mijn werk ... Totdat mijn dochter thuis kwam met huiswerk vorig jaar en ik ook nog eens 'haar lijstjes moest gaan beheren'. Althans, zo voelde dat voor mij, want je wilt toch dat je kind goed leert voor een toets. Door een speciale plek voor haar in te ruimen waar ze haar huiswerkopdrachten kon ophangen, werd het haar eigen verantwoordelijkheid en kon ik een oogje in het zeil houden. Daardoor voelde ik wel dat ik een einde moest maken aan al die lijstjes; of ze nou in mijn hoofd zaten of op papier stonden. Alleen mijn werk-lijstjes mochten blijven bestaan ...

Wat is nu echt belangrijk?
Ik ben gaan bekijken wat ik nou echt belangrijk vond en of het echt op een to-do-lijstje moest staan. Veel dingen hadden eigenlijk helemaal geen prioriteit en bleven toch altijd maar in mijn hoofd zitten. Echt belangrijke zaken - zoals het kopen van een groter bed voor mijn zoon van 5 - voerde ik gewoon vrij snel uit en zo bleef het ook geen langlopend item waar ik steeds over na moest blijven denken. Gewoon doen: kijken op internet, met hemzelf overleggen, naar de winkel, bestellen en klaar.

Verminderen ...
En verder ben ik gaan kijken naar wat minder kan: zoals het kippenhok schoonmaken, strijken, de ramen lappen, netwerk bijeenkomsten via LinkedIn, dat soort dingen. Dingen die niet perse hoeven en waardoor ik meer tijd overhoudt voor 'de kleine dingen in het leven'. Genieten van het mooie zonnige herfstweer bijvoorbeeld of gewoon lekker op de bank (met aandacht) een sprookje voorlezen aan mijn zoontje. Zo lijkt de tijd veel langer te duren ... Heerlijk, probeer het ook maar eens!

donderdag 13 oktober 2011

Denk niet te snel dat je tekort schiet als moeder!

Het is momenteel de ‘Week van de Opvoeding’. Een goede gelegenheid om in mijn nieuwsbrief aandacht te besteden aan een veel besproken onderwerp in de opvoeding: hoe houd je goed contact met je kind, zonder het gevoel tekort te schieten?
Wij vrouwen staan er om bekend dat we beter kunnen communiceren en sociaal sterker zijn dan mannen, maar is dat ook echt zo? Je hebt soms van die momenten dat je twijfelt in de opvoeding: doe ik het allemaal wel goed? Opvoeden is ook zeker geen vanzelfsprekendheid! Toch is goed contact met je kind* een belangrijke basis voor hoe jij je voelt en ook voor hoe je gewaardeerd wordt. Ook dit draagt bij aan een goede balans in je gezinsleven!

Terug in je versnelling …
Iedere moeder wil graag genieten van goed contact met haar kind. Als je kind thuis komt van de opvang of uit school, dan wil je graag luisteren naar de verhalen. Het is fijn als je kind zijn of haar ervaringen met jou wil delen. Zo begrijp je ook beter hun belevingswereld. Maar … je hoofd zit vol met allerlei acties, met jouw ‘to do lijstje’. En die wil je graag afstrepen. Je hebt bijvoorbeeld net een vervelend telefoontje van een klant gekregen of je moet die middag nog écht die paar boodschappen doen! Hierdoor ben én voel je je rusteloos en leef je gestrest. Je gaat van ‘hak op tak’ leven, door veel activiteiten in korte tijd te doen, maar veelal zonder je bewust te zijn van wat je doet.
Hoe zorg je er dan voor dat je op zo’n moment wel genoeg aandacht voor je kind kan opbrengen? Door bewust in je versnelling terug te schakelen. Door je dingen niet te doen vanuit het idee van ‘moeten’, maar van ‘willen’.

Oefening – volledige aandacht
Geef je gedachten een pauze om even niets te doen. Zet die neverending gedachtestroom stop en neem letterlijk pauze. Zie het niet als tijdverlies, maar als het opladen van je geest, het vertragen van je tempo.
Daarna ben je weer helemaal klaar om je te concentreren op een activiteit. Eén tegelijk! Bijvoorbeeld een spelletje doen met je kind(eren) of je oudste naar bed brengen en even de dag doorspreken – mét jouw volledige aandacht!

Denk niet te snel dat je tekort schiet!
Maar dat betekent niet dat je het idee moet hebben er altijd te ‘moeten’ zijn voor je kinderen! Dat je hun leven volledig onder controle moet of kunt hebben. De recente opvoedingsidealen dragen bij aan het gevoel dat je al gauw tekort schiet als moeder. Het doel van de opvoeding is immers ‘een gelukkig en geslaagd kind afleveren’ en dat leidt er toe dat we heel erg bewust aan het opvoeden zijn. En daarom verwachten we ook dat alles wat we in onze kinderen stoppen aan aandacht, energie en tijd er uit moet komen. En vooral wij – als moeder – voelen ons verantwoordelijk voor het ‘eindresultaat’.
Probeer die verantwoordelijk dus wat meer te delen: met je partner, de oppas, je ouders, de opvang. Zo kun je zelf makkelijker omgaan met dat gevoel van tekort schieten. En dat is niet alleen goed voor jou, maar op den duur ook voor je kinderen.
Kinderen gedijen nl. ook heel goed bij de aandacht van andere mensen. Het is goed voor ze om erachter te komen dat er ook andere meningen en andere manieren van omgang zijn.

Wat zijn jouw opvoedingsdoelen en –idealen? Wat vind jij waarde(n)vol in de opvoeding en welke keuzes maak je daarin? TIP: gun jezelf eens een coachgesprek en ontdek jouw eigen moederstijl!

Wil je het complete eZine lezen van oktober? Meld je dan aan als gratis abonnee! En ontvang ieder maand waardevolle en inspirerende tips in je mailbox!

* en natuurlijk ook met je partner – dat is een onderwerp voor een volgend eZine!

dinsdag 11 oktober 2011

Heerlijk genieten van het herfstweer. Of voel jij de bui al hangen?

In de herfst kan het heerlijk fris zijn buiten, de wind rondom je hoofd en door je haren. Er wordt ruimte gemaakt voor nieuwe dingen: de bladeren veranderen in de prachtigste kleuren of vallen van de bomen. De vruchten aan de bomen laten zich van hun mooiste kant zien en openen hun bolsters.

Voor de een inspiratie, voor de ander een dip
De herfst kan je inspiratie geven, maar je kunt ook juist last krijgen van een herfstdip. Doordat de dagen korter worden, is het eerder donker en kun je een tekort aan licht ervaren. Dit kan je voorkomen door regelmatig naar buiten te gaan, al is het misschien niet zo mooi weer. Lekker een wandeling tijdens je lunchpauze of 's middags nog even naar het bos als de kinderen uit school komen. Het natuurlijke daglicht maakt cortisol aan in je lichaam waardoor je je energieker voelt en de stressvolle dingen in het leven beter aan kan. Het lijkt nl. wel of iedereen last heeft van die herfstdip: je kinderen eisen al je aandacht op, je partner is niet vooruit te branden en je baas vraagt veel meer van je dan 'normaal'.

TIP: ga lekker bewegen!
Natuurlijk is veel beweging altijd goed. Het brengt je lichaam en geest beter in balans. Vooral als je al last hebt van een herfstdip, dan kan een recreatieve sport, yoga of Chinese bewegingsleer zoals Tai Chi of Chi Neng Qigong je veel energie en ontspanning geven.
Ik ben zelf sinds een paar weken met Chi Neng Qigong begonnen en het geeft mij veel rust in mijn hoofd. En omdat ik ook met mijn lijf bezig ben, voel ik me een stuk lichter en vitaler als ik weer thuis op de bank zit. Een heerlijke ervaring!
Je kunt natuurlijk ook gaan wandelen in de natuur. Dat zal je veel energie en vitaliteit opleveren. Staan je wandelschoenen al klaar? Als wandelcoach kan ik je actief en positief begeleiden om uit je herfstdip te komen! Of kom gewoon eens langs voor een gratis kennismakingsgesprek, dan bekijken we samen hoe jij weer kunt genieten van je kinderen, je partner en je werk. Met daarnaast genoeg tijd voor jezelf. Zelfs in de herfst!

Zoeken in mamcoach blog