Voor moeders die de juiste balans zoeken

Voor moeders die de juiste balans zoeken
Voor moeders die de juiste balans zoeken | tussen werk en prive | tussen schuldgevoel en ontspanning | tussen energie en stress. Klik op het logo en meld je aan voor een gratis kennismakingsgesprek!

e-Zine van MAMcoach Yura: MAMtips

Ontvang elke maand inspirerende en waardevolle tips in je mailbox voor een betere balans tussen werk & gezin, een ontspannen moeder zijn en minder schuldgevoel & stress. Lees de meest recente MAMtips 'Wat wil je echt? En hoe doe je dat...' en meld je meteen aan voor een gratis abonnement.

Labels

2016 in beweging aandacht adem ambitie anders doen automatische piloot balans belemmerende overtuigingen beren op de weg betekenis beweging bewustzijn blog burn-out coachen coaching controlfreak cursus doelen bereiken downshiften drijfveren druk durf te delen durven eCoach energie energiegevers energievreters eTraining event eye-opener flow Flow magazine focus frisse blik gedachten geluk gelukkig genieten gezin gezondheid goed doel goede voornemens goedgenoegmoeder grenzen haast hartstocht herfstdip herijkpunt hulp vragen in je eigen kracht inspiratie inspiratieboekje je hart volgen jezelf zijn keuzes maken kinderen kinderopvang kleine stapjes kwaliteiten lef lekker in je vel leven in het nu liefde loslaten Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Magic Adventures Mamfulness MAMtips manier van leren me-time meiden Metakids mijmertijd minder mindfulness moe moederdag moeders moeten multitasken MVO natuur netwerken onbevooroordeeld ondernemers onrust onthaasten ontspannen ontstressen onzekerheid opladen opvoeding out of the box parttime baan passie patronen perfectionisme piekeren Pink Ribbon pitstop Plan Nederland plezier positief denken positieve psychologie positiviteit prioriteiten prive reizen relatie rituelen rollen ruimte rust schuldgevoel solidariteit spitsuur sterke kanten stilte stress strippenkaart successen taboe talenten tijd voor jezelf time-out twijfels Twitter uit je comfort zone uit je hoofd uitdaging vakantie valkuilen veerkracht verandering vereenvoudigen verlies vertragen verwachtingen VIP dag vitaliteit vrijheid waarden wakker wandelcoaching wandelen wereldmoeders werk winactie workshop zelfsturing zelfvertrouwen

dinsdag 19 juli 2016

Hoe je omgaat met twijfel: 'doe ik het wel goed?'

Een veel voorkomende vraag van moeders die bij mij komen voor een gesprek of wandeling, is: ‘doe ik het wel goed?’ Ze hebben vaak het gevoel dat ze tekort schieten - vooral naar hun kinderen toe en daarnaast naar hun partner, werkgever, ouders en vriendinnen. Zo vertelt Esther bijvoorbeeld (mama van 3 kinderen, 8, 6 en 3 jaar) dat ze elke dag een hele lange to-do lijst heeft en dat ze daardoor nooit klaar is. “Ik merk dat er zoveel door mijn hoofd gaat van wat ik allemaal nog wil doen, dat ik met het ene bezig ben en ook al weer aan het andere denk. Daardoor is het nooit rustig in mijn hoofd, en al helemaal nooit rustig in mijn leven. En omdat ik het graag goed wil doen op het werk én met de kinderen, voelt het als extra druk. Ik sta eigenlijk altijd ‘aan’ en kan nooit even ontspannen. Want zodra ik dat wel doe, dan vergeet ik een afspraak met iemand of om iets te doen. En dan slaat de vraag toe: doe ik het wel goed?”.

Daarna stelt Esther mij meteen de vraag: “vind je dat raar, als ik dit zo vertel? Hoe doen andere moeders dat eigenlijk? Lopen die daar ook tegenaan?”. Ik stel haar gerust met de woorden dat het herkenbaar is wat zij mij vertelt en dat zij niet de enige is.

Wat zit er in de weg?
Veel mama’s hebben een perfect plaatje in hun hoofd van het moederschap: er altijd zijn voor je kind, een harmonieuze sfeer creëren, alles eruit halen wat er in zit op het werk en privé, zorgen voor gezonde voeding en voldoende slaap, etc. Als je alles bij elkaar optelt van zo’n ideaalbeeld dan voel je op je klompen aan dat je daar nooit aan kunt voldoen. Toch proberen we dat en leggen we de lat hoog voor onszelf, waardoor we een druk en onrustig leven ervaren. We vergeten daarbij iets heel belangrijks: we lopen onszelf voorbij. En dat zorgt er voor dat je vaak moe bent, ’s avonds tot niks meer komt, niet meer kan genieten of dat je de hele dag door haast en stress ervaart.

Wat kun je doen en wat kun je laten?
De TIP die ik je hierin kan geven is: denk eens na over wat jij écht belangrijk vindt in het leven. Welke levenswaarden en waarden in je werk passen op dit moment bij jou? Als je dit weet, dan kun je aan de hand van je waarden de richting van je leven bepalen: je stelt makkelijker prioriteiten en bepaalt voor jezelf wat je echt wilt doen, maar ook wat je kunt laten… Laten voor wat het is, omdat het minder belangrijk is en er niet zoveel toe doet als andere zaken, taken of personen.
Vraag jezelf eens af wat er écht toe doet in jouw leven en laat de onbelangrijke(re) dingen los! Zo zal je meer rust in je hoofd en minder stress in je lichaam ervaren. En houdt je meer tijd over om te genieten van leuke dingen met je gezin of voor jezelf.

‘Vaak denk je: “Dit doel, daar gaat het om. Ik moet híer uit komen en voordat ik hier ben, mag ik niet meer rusten. Ik mag pas rusten als ik hier ben. Maar dat hier komt nooit. Dat hier bestaat niet”. (Paul Loomans)

Bekijk hier wat MAMcoaching jou te bieden heeft

Kun je wel wat hulp gebruiken om jezelf meer rust en ruimte in je hoofd te gunnen? Ik ga samen met jou op zoek naar jouw belangrijkste waarden in je leven: op het werk en privé, zodat je weet welke dingen je écht wilt doen en welke je kunt laten. De kennismaking bij MAMcoaching is altijd gratis.

TIP: Kies voor een strippenkaart voor 5 losse coachwandelingen. Die is onbeperkt houdbaar, dat betekent dat je er net zolang gebruik van kunt maken als jij nodig hebt: een paar weken, een paar maanden, een half jaar, een jaar, twee jaar. Dat maakt niet uit. En het fijne is: je krijgt 5 losse gesprekken, maar je betaalt er maar voor 4! Lees hier alles over de Strippenkaart

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in mamcoach blog

Powered By Blogger