Voor moeders die de juiste balans zoeken

Voor moeders die de juiste balans zoeken
Voor moeders die de juiste balans zoeken | tussen werk en prive | tussen schuldgevoel en ontspanning | tussen energie en stress. Klik op het logo en meld je aan voor een gratis kennismakingsgesprek!

e-Zine van MAMcoach Yura: MAMtips

Ontvang elke maand inspirerende en waardevolle tips in je mailbox voor een betere balans tussen werk & gezin, een ontspannen moeder zijn en minder schuldgevoel & stress. Lees de meest recente MAMtips 'Wat wil je echt? En hoe doe je dat...' en meld je meteen aan voor een gratis abonnement.

Labels

2016 in beweging aandacht adem ambitie anders doen automatische piloot balans belemmerende overtuigingen beren op de weg betekenis beweging bewustzijn blog burn-out coachen coaching controlfreak cursus doelen bereiken downshiften drijfveren druk durf te delen durven eCoach energie energiegevers energievreters eTraining event eye-opener flow Flow magazine focus frisse blik gedachten geluk gelukkig genieten gezin gezondheid goed doel goede voornemens goedgenoegmoeder grenzen haast hartstocht herfstdip herijkpunt hulp vragen in je eigen kracht inspiratie inspiratieboekje je hart volgen jezelf zijn keuzes maken kinderen kinderopvang kleine stapjes kwaliteiten lef lekker in je vel leven in het nu liefde loslaten Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Magic Adventures Mamfulness MAMtips manier van leren me-time meiden Metakids mijmertijd minder mindfulness moe moederdag moeders moeten multitasken MVO natuur netwerken onbevooroordeeld ondernemers onrust onthaasten ontspannen ontstressen onzekerheid opladen opvoeding out of the box parttime baan passie patronen perfectionisme piekeren Pink Ribbon pitstop Plan Nederland plezier positief denken positieve psychologie positiviteit prioriteiten prive reizen relatie rituelen rollen ruimte rust schuldgevoel solidariteit spitsuur sterke kanten stilte stress strippenkaart successen taboe talenten tijd voor jezelf time-out twijfels Twitter uit je comfort zone uit je hoofd uitdaging vakantie valkuilen veerkracht verandering vereenvoudigen verlies vertragen verwachtingen VIP dag vitaliteit vrijheid waarden wakker wandelcoaching wandelen wereldmoeders werk winactie workshop zelfsturing zelfvertrouwen

dinsdag 18 maart 2014

Gebruik de positieve kracht van gedachten!

Ellen loopt al een tijdje rond met het idee van een eigen coachpraktijk voor kinderen: “Het lijkt me geweldig om kinderen te begeleiden die niet lekker in hun vel zitten, die verlegen zijn of gepest worden. En het liefst zou ik dat doen tijdens kook- en baklessen. Lekker met ze aan de slag gaan en ondertussen een gesprek voeren. Deze droom heb ik al een paar jaar, maar hij is zo groots dat ik ‘m niet durf waar te maken”. Ze is 36, trainer, getrouwd en moeder van een tweeling van 8 jaar. In de MAMtips van februari heb je kunnen lezen dat Ellen na een aantal coachgesprekken haar dromen vaker checkt. Ze heeft een moodboard gemaakt met beelden die haar droom tastbaar en concreet maken. “Ik weet nu wat ik wil gaan doen. En het mooie is dat nu ik een doel voor ogen heb, ik ook weer lekkerder in mijn vel zit op mijn werk. Ik voel de energie weer stromen en mijn plan voor de kindercoachpraktijk krijgt heel langzaam vorm!” Je bent vast benieuwd hoe het nu met Ellen is…

Vervolg van Ellen’s verhaal
In het gesprek van vorige week, zegt Ellen meteen dat ze niet begrijpt wat er met haar aan de hand is: “Ik zit niet lekker in mijn vel. Het lijkt wel of er geen vooruitgang zit in mijn plannen. Ik wil het zo graag, maar op de een of andere manier blijf ik hangen in plannen maken en komt er niks uit mijn handen!” Al pratend en wandelend vertelt ze dat de kindercoachpraktijk wel degelijk haar passie en grote droom is, maar ze vindt het ook doodeng. “Ik snap niet hoe ik heb kunnen denken dat ik een eigen praktijk kan opzetten, terwijl ik ook gewoon aan het werk ben en het grootste deel van de zorg voor de kinderen op mijn bordje ligt. Ik zie overal beren op de weg en ga ook twijfelen of ik wel goed genoeg ben om die kinderen te begeleiden. Wie zit er nu op mij te wachten?”. Ik vertel haar dat het kritische stemmetje in haar hoofd haar plannen probeert te saboteren. Dit stemmetje – de innerlijke criticus – zegt allemaal dingen om Ellen tegen te houden haar droom waar te maken. En dit heeft te maken met de overtuigingen die ze in de loop der jaren heeft ‘verzameld’: door haar opvoeding, religie, relaties, opleidingen, levenservaringen, enzovoorts. Veel van je overtuigingen zijn voor jezelf eigenlijk onzichtbaar. Je doet dingen, je hebt een eigen mening, maar je vraagt je niet zo snel kritisch af: waarom doe ik dit eigenlijk, van wie moet dit, is dit echt mijn mening? Als je kritisch naar je overtuigingen kijkt, dan zul je ontdekken dat je dingen doet omdat je ouders dat bijvoorbeeld zo deden, of omdat iedereen in jouw omgeving dat zo doet. Vaak pas je je aan om niet buiten de groep te vallen of je doet iets, omdat je denkt dat anderen dit van jou verwachten.

De kracht van gedachten
Ellen herkent dit meteen en ziet ook in wat haar grootste belemmerende overtuiging is: “Eigenlijk loop ik al mijn hele leven met de gedachten in mijn hoofd dat ik niet goed genoeg ben. Ook als trainer. Ik vergelijk mezelf altijd met anderen, hoe goed ze wel niet zijn en welke stappen ze maken in hun carrière”. Terwijl ze zichzelf hoort praten, realiseert ze zich dat ze de lat veel te hoog legt omdat ‘ze niet goed genoeg is’. Een overtuiging die is ontstaan doordat haar oudere zus vroeger nooit iets uitvoerde: thuis niet, op school niet en eigenlijk heeft ze nooit een doel gehad in haar leven. Ellen voelde een enorme druk van haar ouders dat zij wél zou presteren, dat ze iets goed te maken had. Ze heeft dus altijd alles met veel succes gedaan en het beste uit zichzelf gehaald. Maar wel op een manier die haar nu de das omdoet. “Ik zie nu dat ik het gewoon op mijn eigen tempo mag doen en dat de kindercoachpraktijk niet meteen vanaf dag één een succes hoeft te zijn. Pfoe, als ik dat kan loslaten, dan kan ik vanaf nu genieten van het proces, van mijn ideeën en van mijn plannen uitvoeren”. Door een positieve overtuiging tegenover haar belemmerende overtuiging te zetten, zal het voor Ellen makkelijker zijn om anders over zichzelf te gaan denken. Om te gaan doen wat ze wél wil in plaats van wat ze niet wil. Een paar dagen later belt ze me op: “In het laatste gesprek dacht ik dat ‘Ik mag de lat lager leggen, want ik ben goed genoeg’ mijn positieve affirmatie was. Maar ik heb er aan zitten sleutelen en voel nu dat het nog krachtiger en persoonlijker kan: ‘Ik ben goed zoals ik ben; met mijn kwaliteiten en in mijn eigen tempo zet ik een mooie praktijk neer!’. Ik merkte dat ik ‘m concreter moest formuleren. En nu werkt het echt als ik deze gedachte in mijn hoofd plaats op momenten dat ik twijfel of mezelf vergelijk met anderen”. Ellen maakt gebruik van de kracht van gedachten, maar dan op een positieve manier!

Loop jij ook met een negatieve, krachtige gedachte in je hoofd die jou tegenhoudt om te doen wat je eigenlijk écht wilt? Wil je hiervan af en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Mail of bel me voor een gratis kennismakingsgesprek en ervaar wat coaching voor jou kan betekenen: wandelend, via Skype of telefoon.
Mail naar info@mamcoaching.nl of bel 06-83554192
En neem een kijkje op mijn website bij het aanbod

Dit is het hoofdartikel van de MAMtips van maart 2014. Meld je hier voor een gratis abonnement op het maandelijkse eZine MAMtips Dan ontvang elke maand inspirerende en waardevolle tips & artikelen in je mailbox.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in mamcoach blog

Powered By Blogger