Voor moeders die de juiste balans zoeken

Voor moeders die de juiste balans zoeken
Voor moeders die de juiste balans zoeken | tussen werk en prive | tussen schuldgevoel en ontspanning | tussen energie en stress. Klik op het logo en meld je aan voor een gratis kennismakingsgesprek!

e-Zine van MAMcoach Yura: MAMtips

Ontvang elke maand inspirerende en waardevolle tips in je mailbox voor een betere balans tussen werk & gezin, een ontspannen moeder zijn en minder schuldgevoel & stress. Lees de meest recente MAMtips 'Wat wil je echt? En hoe doe je dat...' en meld je meteen aan voor een gratis abonnement.

Labels

2016 in beweging aandacht adem ambitie anders doen automatische piloot balans belemmerende overtuigingen beren op de weg betekenis beweging bewustzijn blog burn-out coachen coaching controlfreak cursus doelen bereiken downshiften drijfveren druk durf te delen durven eCoach energie energiegevers energievreters eTraining event eye-opener flow Flow magazine focus frisse blik gedachten geluk gelukkig genieten gezin gezondheid goed doel goede voornemens goedgenoegmoeder grenzen haast hartstocht herfstdip herijkpunt hulp vragen in je eigen kracht inspiratie inspiratieboekje je hart volgen jezelf zijn keuzes maken kinderen kinderopvang kleine stapjes kwaliteiten lef lekker in je vel leven in het nu liefde loslaten Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Magic Adventures Mamfulness MAMtips manier van leren me-time meiden Metakids mijmertijd minder mindfulness moe moederdag moeders moeten multitasken MVO natuur netwerken onbevooroordeeld ondernemers onrust onthaasten ontspannen ontstressen onzekerheid opladen opvoeding out of the box parttime baan passie patronen perfectionisme piekeren Pink Ribbon pitstop Plan Nederland plezier positief denken positieve psychologie positiviteit prioriteiten prive reizen relatie rituelen rollen ruimte rust schuldgevoel solidariteit spitsuur sterke kanten stilte stress strippenkaart successen taboe talenten tijd voor jezelf time-out twijfels Twitter uit je comfort zone uit je hoofd uitdaging vakantie valkuilen veerkracht verandering vereenvoudigen verlies vertragen verwachtingen VIP dag vitaliteit vrijheid waarden wakker wandelcoaching wandelen wereldmoeders werk winactie workshop zelfsturing zelfvertrouwen

dinsdag 15 februari 2011

5 tips voor minder moeten + meer tijd

Heb je ook vaak het gevoel dat de ene dag in de andere overgaat? Dat je zoveel doet, dat je niet eens meer weet waar je vanochtend mee begonnen bent?
Zou je wel meer willen genieten van de geluksmomenten in het leven? Van de kleine dingen die het ‘m doen?
Lees dan deze 5 tips!

1. Vaak doe je dingen met een ‘afwezige geest’. Je staat naar je kind op het schoolplein te luisteren, maar ondertussen denk je aan de vervelende e-mail die je collega net nog even naar je verstuurde.
Dit komt omdat je hoofd vol zit met allerlei acties. Je hebt je ‘to do’ lijstje en die wil je graag afvinken. Daardoor ben je rusteloos en leef van je hak op tak, zoals ze dat wel eens noemen.
Je kunt dit voorkomen door bewust in je versnelling terug te schakelen. Door je dingen niet te doen vanuit het idee van ‘moeten’, maar van ‘willen’. Ook op je werk.

2. Hoe vaak denk jij thuis op de bank aan je werk, terwijl je eigenlijk graag relaxt een boek wilt lezen? Of je piekert op je werk over iets waar je kind mee zit. Dat komt omdat je je gedachten geen pauze geeft om even niets te doen. Zet die gedachtestroom eens uit en neem letterlijk een pauze in je werk of thuis op de bank. Waarom zou je meteen weer een boek ‘moeten’ lezen? Je kunt ook even niets doen, dagdromen, voor je uit staren. Probeer het eens niet als tijdverlies te zien, maar als het ‘opladen van je geest’, het ‘vertragen van je tempo’, waardoor je erna weer helemaal klaar bent om je te concentreren op één activiteit.

3. Maak eens een lijst van dingen die je écht leuk vindt om te doen. En van die lijst maak je een top 3 van de meest leuke activiteiten.
De aankomende weken maak je tijd om ook daadwerkelijk je top 3 te
gaan uitvoeren. Ervaar eens hoe je je dan voelt op het moment zelf en nadat je dit hebt gedaan. De herinnering aan een fijne ervaring geeft je een gevoel van geluk. Iets waar je aan terug kan denken en van kan genieten.

4. Op vrijdagmiddag ben je blij dat het weekend is. Je kunt lekker je tijd indelen zoals jij dat wilt. Maar op zaterdag denk je al weer aan de taken die maandag op je liggen te wachten op je werk. Of dinsdag hoop je dat het snel weer vrijdag is, zodat het weekend kan beginnen. Zo ben je bijna iedere dag bezig met een dag die nog komen gaat. En sta je niet stil bij de dag van vandaag. Eigenlijk geniet je van geen enkele dag, omdat je steeds maar bezig bent met die dag in de toekomst. Alsof daardoor de tijd sneller gaat. En dat klopt, de tijd gaat dan ook sneller voorbij en er blijft daardoor ook minder van in je geheugen hangen.
Zo blijft er dus ook geen tijd over om te kunnen genieten. Probeer dus stil te staan bij de dag van de week, bij het moment van die dag.

5. Om te kunnen genieten denk je misschien dat je veel nodig hebt, dat al je behoeften vervuld moeten zijn. Maar probeer het eens over de andere boeg te gooien: ga eens verminderen. Met andere woorden: probeer eens niet meer alles te willen en te hoeven, maar beperk jezelf tot wat echt belangrijk is waardoor je juist meer kan genieten. Sjoukje van de Kolk noemt dit in haar boek Lucht in je leven ‘vrolijk verminderen’.

‘Een zoektocht naar “genoeg tijd” is helaas zinloos. Zodra we tijd genoeg hebben, gaan velen van ons een scala aan nieuwe opwindende projecten verzinnen en – hoe kan het ook anders – hebben we opeens weer tijd tekort’.
(Uit: The Mind Gym. In: Lucht in je leven, Sjoukje van de Kolk)

Wil je weten wat er nog meer in de nieuwe MAMtips van februari stond? Klik hier voor een gratis abonnement en ontvang iedere maand het eZine MAMtips in je mailbox!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in mamcoach blog