Voor moeders die de juiste balans zoeken

Voor moeders die de juiste balans zoeken
Voor moeders die de juiste balans zoeken | tussen werk en prive | tussen schuldgevoel en ontspanning | tussen energie en stress. Klik op het logo en meld je aan voor een gratis kennismakingsgesprek!

e-Zine van MAMcoach Yura: MAMtips

Ontvang elke maand inspirerende en waardevolle tips in je mailbox voor een betere balans tussen werk & gezin, een ontspannen moeder zijn en minder schuldgevoel & stress. Lees de meest recente MAMtips 'Wat wil je echt? En hoe doe je dat...' en meld je meteen aan voor een gratis abonnement.

Labels

2016 in beweging aandacht adem ambitie anders doen automatische piloot balans belemmerende overtuigingen beren op de weg betekenis beweging bewustzijn blog burn-out coachen coaching controlfreak cursus doelen bereiken downshiften drijfveren druk durf te delen durven eCoach energie energiegevers energievreters eTraining event eye-opener flow Flow magazine focus frisse blik gedachten geluk gelukkig genieten gezin gezondheid goed doel goede voornemens goedgenoegmoeder grenzen haast hartstocht herfstdip herijkpunt hulp vragen in je eigen kracht inspiratie inspiratieboekje je hart volgen jezelf zijn keuzes maken kinderen kinderopvang kleine stapjes kwaliteiten lef lekker in je vel leven in het nu liefde loslaten Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Magic Adventures Mamfulness MAMtips manier van leren me-time meiden Metakids mijmertijd minder mindfulness moe moederdag moeders moeten multitasken MVO natuur netwerken onbevooroordeeld ondernemers onrust onthaasten ontspannen ontstressen onzekerheid opladen opvoeding out of the box parttime baan passie patronen perfectionisme piekeren Pink Ribbon pitstop Plan Nederland plezier positief denken positieve psychologie positiviteit prioriteiten prive reizen relatie rituelen rollen ruimte rust schuldgevoel solidariteit spitsuur sterke kanten stilte stress strippenkaart successen taboe talenten tijd voor jezelf time-out twijfels Twitter uit je comfort zone uit je hoofd uitdaging vakantie valkuilen veerkracht verandering vereenvoudigen verlies vertragen verwachtingen VIP dag vitaliteit vrijheid waarden wakker wandelcoaching wandelen wereldmoeders werk winactie workshop zelfsturing zelfvertrouwen

woensdag 21 oktober 2015

Heb jij ook zo'n behoefte aan rust in je hoofd?

Ik weet niet wat het is de laatste tijd, maar mijn hoofd is zo druk en vol! En daardoor ben ik sneller moe, geïrriteerd en niet echt gezellig… En soms verzucht ik dan: “Laat me gewoon even met rust, ik wel even helemaal niks horen!”. Dat vindt mijn gezin niet echt leuk, want ze zijn het niet van me gewend. Mijn glas is altijd halfvol, mijn energie kan ik goed verdelen over de dag en ik luister altijd graag naar alle verhalen van mijn kinderen en man. Maar nu was ‘de koek echt even op’. En natuurlijk ga ik als coach dan bij mezelf onderzoeken hoe dat kan. Wat is er gebeurd waardoor ik me zo voel? En wat kan ik anders doen om weer lekker in mijn vel te zitten?

Hoe kan ik anders tegen die beren op de weg aankijken?
Al snel merkte ik bij mezelf op dat ik te verkrampt leefde, juist door de druk die ik voelde. En daardoor ging ik nog oppervlakkiger ademhalen, waardoor ik snel moe werd. En als ik moe ben, dan zie ik alleen maar beren op de weg. Alles krijgt kritiek: mijn familie, de school van de kinderen, de buren. Niet echt leuk. Ik zie alleen maar tekorten, en des te meer tekorten des te meer ik vast ga zitten. In mijn ademhaling en in mijn lijf. Dus het werd tijd om weer te kijken naar hoe ik het anders kan doen. Op de 365 dagen Flow kalender zag ik een prachtige quote uit het boek ‘Kairos’ van Joke Hermsen:

“Waar het om gaat is om met een vergrootglas naar het heden te kijken, en daar de nog niet gerealiseerde mogelijkheden te ontdekken”

Ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zul je misschien denken! Dat dacht ik ook... Maar toch gaf deze zin mij ruimte in mijn hoofd, omdat ik voelde dat ik vast zat. Vol zat. Welke mogelijkheden heb ik om uit die starheid en vastheid te komen? Dan is er maar één oplossing: iets gaan doen waar ik blij en ontspannen van wordt. En dat is voor mij naar buiten gaan en wandelen in het bos. Alleen, zonder gepraat en zonder “kijk, mama …”. Dan voel ik al heel snel dat ik meer in het nu kom, ik ben in het bos, tussen de bomen, de prachtige herfstkleuren en het liefst ook wat zonnestralen! En zonder dat ik er veel voor hoef te doen, wordt het rustiger in mijn hoofd. Wat kun jij doen om dit gevoel te ervaren?

Richten op de oplossing en positief denken
Nu is die drukte en volheid niet zomaar weg na één wandeling. Helaas… Dus neem ik ook weer de tijd om yoga te doen en wat korte meditaties. Ik hoorde het Albert Sonnevelt laatst weer zeggen: “je adem is je anker. Het helpt je om uit die spanning te komen, om weer te voelen wat er aanwezig is in je lichaam, om te weten wat je nodig hebt”. En het geweldige bijeffect hiervan is – bij mij althans – dat ik ook weer oplossingen zie en niet alleen maar problemen. En door je op de oplossing te richten, kom je sneller uit die impasse van moe en druk zijn. Ik begon al aardig richting meer rust in mijn hoofd te komen!

Maar ja, ik heb niet alleen met mezelf te maken maar ook met mijn gezin, mijn familie, mijn werk, mijn vriendinnen, etcetera. En die willen ook van alles van mij, logisch! Door te benoemen dat ik altijd veel te veel mijn best doe en dat het best een tandje lager mag, kon ik weer vaker kiezen voor mezelf.

“Als je niet duidelijk kiest, dan wordt er voor je gekozen” (Albert Sonnevelt)

Mijn jongste (zoon van 9 jaar) 'hielp' me daarbij toen ik op een avond verdrietig was. Zijn zus (13 jaar) en hij waren die dag continu bozig geweest tegen mij. En daardoor brak er iets bij mij. Ik was in tranen. Dit liet duidelijk zien dat ik het zo echt niet meer wilde (zo druk en zo moe). Voor mezelf, maar ook voor hem... Ik vertelde dit tegen hem tijdens het tanden poetsen en hij zei: “Door wat jij nu zegt, wil ik altijd bij je blijven. Ik wil mijn hele leven bij jou zijn!”. Nu zal dat niet echt gebeuren denk ik (wel heel lief!), maar door te laten zien hoe ik me voelde aan degene die ik lief heb en ervoor te kiezen om niet zo door te gaan, stond ik zelf weer aan het roer.
Het was nodig om voor mezelf duidelijk te maken wat ik echt belangrijk vindt in het leven, wat er echt toe doet. Zo kon ik weer makkelijker en bewuster keuzes maken. En echt waar, door daar meer voor te gaan staan, voor mijn waarden die ik belangrijk vind (zoals rust, evenwicht, liefde, vrijheid, geluk, verbondenheid, groei, vreugde & plezier) ging het weer stromen. In mezelf en in mijn werk. Waarden voelen voor mij positief en geven dus ook een positieve vibe aan mijn leven. En zodra ik positief ga denken, denk ik in oplossingen, heb ik weer humor en kan ik goed relativeren. Kortom: ik voel me beter in balans!

“Focus op iets wat positief is, dan verandert je lichamelijke toestand en voel je je al snel beter in je vel zitten” (Deepak Chopra)
(zijn TIP is om elke avond 5 of 10 dingen op te schrijven waar je die dag dankbaar voor was – ervaar zelf maar eens wat dat voor jou verandert in je leven!)

Natuurlijk heb ik niet alle stappen die ik heb genomen, opgeschreven in dit artikel. Dat zou ten eerste een te grote lap tekst worden. En ten tweede wil ik je laten weten dat deze stappen voor iedereen heel persoonlijk zijn. Dus de tips die ik hier geef, werken misschien helemaal niet voor jou… Of maar voor een gedeelte. Dus wil je er heel graag achter komen wat jou meer rust in je hoofd geeft, zodat je je weer beter in balans voelt, mail me dan of bel me. De kennismaking is altijd gratis! Mail info@mamcoaching.nl Telefoon 06-83554192. Of vul het contactformulier in op mijn website

Rust-in-je-hoofd-TIP: GRATIS anti-stress Skype gesprek (30 minuten)
Op dinsdag 17 november 2015 tijdens de Week van de Werkstress


In 30 minuten leer je stress te verminderen, zodat je je weer beter in balans voelt!

Soms is het zo druk in je leven als moeder door alle ballen die je in de lucht wilt houden, dat je niet eens meer ziet wat je anders kunt doen om weer lekker in je vel te zitten, en je te realiseren dat heel veel dingen ook gewoon goed gaan en leuk zijn! Tijdens het gratis Skype gesprek krijg je weer oog voor je energiegevers op het werk: waar je blij en energiek van wordt of waar je vuurtje van gaat branden. En de dingen (taken, activiteiten, mensen) die je juist energie kosten gaan zoveel mogelijk op de schop. Je gaat in 30 minuten aan de slag met jouw energiemanagement, en dan op zo'n manier dat het past bij jouw werk, levensfase en context (ondernemer of werknemer zijn, wel of geen partner, kleine kinderen of pubers, wel of niet sportief, etcetera).

Met meer energie kun je stress de baas en ervaar je meer balans in je leven!

Meld je aan door mij een bericht te sturen op info@mamcoaching.nl of via het contactformulier op de site Of door me te bellen op 06-83554192. En geef daarbij aan welk tijdstip (30 minuten) jou het best uitkomt op dinsdag 17 november tussen 9.00 - 14.00 uur. Ik 'ontmoet' je graag via Skype!

Lees je liever dit soort artikelen over meer rust in je hoofd? Meld je dan hier aan voor mijn gratis nieuwsbrief MAMtips Je ontvangt dan maandelijks inspirerende en waardevolle tips in je mailbox!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in mamcoach blog

Powered By Blogger