Voor moeders die de juiste balans zoeken

Voor moeders die de juiste balans zoeken
Voor moeders die de juiste balans zoeken | tussen werk en prive | tussen schuldgevoel en ontspanning | tussen energie en stress. Klik op het logo en meld je aan voor een gratis kennismakingsgesprek!

e-Zine van MAMcoach Yura: MAMtips

Ontvang elke maand inspirerende en waardevolle tips in je mailbox voor een betere balans tussen werk & gezin, een ontspannen moeder zijn en minder schuldgevoel & stress. Lees de meest recente MAMtips 'Wat wil je echt? En hoe doe je dat...' en meld je meteen aan voor een gratis abonnement.

Labels

2016 in beweging aandacht adem ambitie anders doen automatische piloot balans belemmerende overtuigingen beren op de weg betekenis beweging bewustzijn blog burn-out coachen coaching controlfreak cursus doelen bereiken downshiften drijfveren druk durf te delen durven eCoach energie energiegevers energievreters eTraining event eye-opener flow Flow magazine focus frisse blik gedachten geluk gelukkig genieten gezin gezondheid goed doel goede voornemens goedgenoegmoeder grenzen haast hartstocht herfstdip herijkpunt hulp vragen in je eigen kracht inspiratie inspiratieboekje je hart volgen jezelf zijn keuzes maken kinderen kinderopvang kleine stapjes kwaliteiten lef lekker in je vel leven in het nu liefde loslaten Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Magic Adventures Mamfulness MAMtips manier van leren me-time meiden Metakids mijmertijd minder mindfulness moe moederdag moeders moeten multitasken MVO natuur netwerken onbevooroordeeld ondernemers onrust onthaasten ontspannen ontstressen onzekerheid opladen opvoeding out of the box parttime baan passie patronen perfectionisme piekeren Pink Ribbon pitstop Plan Nederland plezier positief denken positieve psychologie positiviteit prioriteiten prive reizen relatie rituelen rollen ruimte rust schuldgevoel solidariteit spitsuur sterke kanten stilte stress strippenkaart successen taboe talenten tijd voor jezelf time-out twijfels Twitter uit je comfort zone uit je hoofd uitdaging vakantie valkuilen veerkracht verandering vereenvoudigen verlies vertragen verwachtingen VIP dag vitaliteit vrijheid waarden wakker wandelcoaching wandelen wereldmoeders werk winactie workshop zelfsturing zelfvertrouwen

vrijdag 17 oktober 2014

Laat de illusie van het perfecte leven maar los...

Als jij keuzes moet maken, ben jij dan ook iemand die ‘wikt en weegt’? Bang om het verkeerde te kiezen? Valerie (31 jaar, ondernemer, 3 kinderen) is zo’n echte twijfelaar. Ze vertelt me dat ze het soms gewoon niet meer weet en maar blijft piekeren: “Heb ik echt wel de goede keuze gemaakt om mijn bedrijf door te zetten? Eigenlijk merkte ik bij Joost, mijn tweede, al dat ik zat te twijfelen. Hij is een gevoelig kind en ik vind het elke keer weer lastig om hem bij de opvang achter te laten. Niet omdat hij huilt hoor, het is meer mijn eigen gevoel. Vooral als ik hem ’s avonds ophaal na een dag hard werken en klanten bezoeken, en hij zo ontzettend aanhankelijk is. Dan sla ik dus weer aan het piekeren: heb ik wel de goede beslissing genomen?”.

Twijfel, twijfel, twijfel…
Bij het maken van keuzes in het leven, gaat het er vooral om dat je keuzes maakt die passen bij wie jij bent en bij wat jij wilt. Daarom vroeg ik Valerie zichzelf eens de vraag te stellen: ‘welke waarden vind ik belangrijk?’ Jouw eigen waarden geven je eigenwaarde, waardoor je sterker in je schoenen staat en makkelijker je keuzes kunt maken, zonder keuzestress! Al pratende bleek dat voor Valerie de waarden harmonie, liefde en evenwicht heel belangrijk zijn. Vooral in haar gezin. “Ik ben wat dat betreft echt een huismus en wil een fijne sfeer creëren in huis, zodat iedereen het naar de zin heeft. Wie wil er nou geen gelukkige kinderen? En als ik dan merk dat Joost ’s avonds alle aandacht opeist, dan voel ik me enorm tekort schieten. Naar hem, maar ook naar mijn andere kinderen”. Ik vraag haar waar dat gevoel van tekort schieten vandaan komt. “Ik heb gewoon een bepaald beeld in mijn hoofd van mijn leven, met mijn man en kinderen, én mijn bedrijf. Het liefst doe ik alles voor de volle 100%. Ik houd er niet van als er iets fout gaat. Toen wij nog met z’n tweeën waren, voldeed ons leven ook volledig aan dat plaatje in mijn hoofd. Het was perfect! Maar nu, met drie kinderen, denk ik wel eens dat ik het allemaal niet meer goed kan doen. En dan begin ik dus te twijfelen en me af te vragen of ik wel de goede keuzes heb gemaakt”.

‘No perfect life’
Uit Valerie’s verhaal blijkt heel duidelijk dat haar waarden zijn veranderd in haar leven. En niet alleen de waarden op haar werk – haar eigen bedrijf – maar ook de waarden die ze heeft gekregen doordat ze moeder is geworden. Door zo’n nieuwe ‘rol’ in je leven, ga je nieuwe waarden toevoegen. Het leven is dynamisch en Valerie merkt dat ze nu andere keuzes maakt dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Dit heeft allemaal te maken met wat van waarde is op dat moment. “Ik zie nu in dat ik ook andere keuzes mag maken in vergelijking met de tijd dat ik nog geen moeder was. Keuzes die beter bij deze levensfase passen, zodat niet alleen de kinderen gelukkig zijn maar ik ook!”.

TIP: de waarden in jouw leven zorgen er vooral voor dat je niet te veel meegaat in de waan van de dag. Dat je kunt doen wat jij écht belangrijk vindt. ‘By the way’: laat de illusie van het perfecte leven maar los, want die bestaat niet. We maken van het kiezen vaak een te groot ding, omdat we er van uit gaan dat we ons leven volmaakt kunnen leiden - als we maar de juiste keuzes maken. Door vanuit jouw eigenwaarde te genieten van de onvoorspelbaarheid van het leven ontdek je vanzelf jouw eigen pad. En weet je waar je voor staat …

Vier vrouwen rekenen af met hun perfecte leven
--> dit is de ondertitel van het boek ‘De Midlifeclub’ van Karin Belt. Het is onlangs verschenen en de uitgever gaat mij twee exemplaren toesturen: één ter recensie en één voor een win-actie! Houd de volgende MAMtips dus in de gaten, want ik mag een exemplaar weggeven van deze roman! Ben je nog geen (gratis) MAMtips-abonnee? Meld je dan hier aan

Wil je ook makkelijker keuzes maken, zodat je niet meer zoveel twijfelt en piekert? Ontdek onder deskundige begeleiding van MAMcoaching jouw levenswaarden, en leef het leven dat bij jou past!

Heb je eerst nog vragen of wil je meer weten over wandelcoaching?
Mail dan naar info@mamcoaching.nl of bel 06-83554192.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in mamcoach blog

Powered By Blogger