Voor moeders die de juiste balans zoeken

Voor moeders die de juiste balans zoeken
Voor moeders die de juiste balans zoeken | tussen werk en prive | tussen schuldgevoel en ontspanning | tussen energie en stress. Klik op het logo en meld je aan voor een gratis kennismakingsgesprek!

e-Zine van MAMcoach Yura: MAMtips

Ontvang elke maand inspirerende en waardevolle tips in je mailbox voor een betere balans tussen werk & gezin, een ontspannen moeder zijn en minder schuldgevoel & stress. Lees de meest recente MAMtips 'Wat wil je echt? En hoe doe je dat...' en meld je meteen aan voor een gratis abonnement.

Labels

2016 in beweging aandacht adem ambitie anders doen automatische piloot balans belemmerende overtuigingen beren op de weg betekenis beweging bewustzijn blog burn-out coachen coaching controlfreak cursus doelen bereiken downshiften drijfveren druk durf te delen durven eCoach energie energiegevers energievreters eTraining event eye-opener flow Flow magazine focus frisse blik gedachten geluk gelukkig genieten gezin gezondheid goed doel goede voornemens goedgenoegmoeder grenzen haast hartstocht herfstdip herijkpunt hulp vragen in je eigen kracht inspiratie inspiratieboekje je hart volgen jezelf zijn keuzes maken kinderen kinderopvang kleine stapjes kwaliteiten lef lekker in je vel leven in het nu liefde loslaten Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Magic Adventures Mamfulness MAMtips manier van leren me-time meiden Metakids mijmertijd minder mindfulness moe moederdag moeders moeten multitasken MVO natuur netwerken onbevooroordeeld ondernemers onrust onthaasten ontspannen ontstressen onzekerheid opladen opvoeding out of the box parttime baan passie patronen perfectionisme piekeren Pink Ribbon pitstop Plan Nederland plezier positief denken positieve psychologie positiviteit prioriteiten prive reizen relatie rituelen rollen ruimte rust schuldgevoel solidariteit spitsuur sterke kanten stilte stress strippenkaart successen taboe talenten tijd voor jezelf time-out twijfels Twitter uit je comfort zone uit je hoofd uitdaging vakantie valkuilen veerkracht verandering vereenvoudigen verlies vertragen verwachtingen VIP dag vitaliteit vrijheid waarden wakker wandelcoaching wandelen wereldmoeders werk winactie workshop zelfsturing zelfvertrouwen

vrijdag 20 juni 2014

Verminder je stress en ga terug in de versnelling!

Mijn grootste stress factor is achter de rug: het examen eind mei van mijn opleiding tot Stresscounselor. Het is me gelukt, ik ben weer een diploma rijker! En daar ben ik heel blij mee. Het afgelopen jaar was behoorlijk aanpoten. Een opleiding volgen naast het werk (mijn eigen bedrijf), mijn gezin, mijn familie, vrienden, sport, vrijwilligerswerk en mezelf niet te vergeten - het was behoorlijk stressvol. Achteraf gezien, dan. Ik ben het type ‘glas halfvol’, dus zie alles altijd heel positief tegemoet. En als ik uiteindelijk in de eindfase van zo’n opleiding zit, dan merk ik pas hoeveel druk er op me ligt om te presteren en toch dat diploma te behalen. Ik ga dan in de hoogste versnelling en haal er alles uit wat er in zit. Het gaat maar om een korte periode, maar wel een hele intensieve. En daarna zit ik zo vol adrenaline en cortisol dat het me zwaar valt om weer ‘af te kicken’. Herken je dat? Bijvoorbeeld met een groot project of langdurige activiteit op je werk? Of met een familiegebeurtenis of een ingrijpende situatie in je gezin? Een heftige periode met je kind, partner of ouders, waarin je het gevoel hebt alles te moeten geven?

‘Las af en toe wat saaiheidweken in. Als je te veel prikkels ervaart, krijg je het deksel op de neus’ (psycholoog Ingmar Franken)

Tijd om te vertragen…
Ik heb ervaren dat het na zo’n stressvolle periode belangrijk is om te vertragen, te ontstressen. In mijn opleiding tot Stresscounselor heb ik er veel over geleerd en nu kan ik het zelf in de praktijk brengen! Maar, zul jij je afvragen: hoe dat je dat, ontstressen? Hoe zorg je ervoor dat de stress verdwijnt en je jezelf ontdoet van al die prikkels en indrukken?
• Door te tijd te nemen om te vertragen.
• Door je terug te gaan in je versnelling – stap voor stap: van 5 naar 4, van 4 naar 3, enzovoort.
• Door langzaam te voelen dat je onthaast.
• Door de lat een stuk lager te leggen.
• Door mijmertijd in te bouwen: even niksen, dagdromen, kalm aan doen.

‘Onder de douche, in de bus of trein zijn we vaak maar wat aan het mijmeren en dagdromen, zonder ons op iets te hoeven concentreren. Het zijn die – op het eerste gezicht verloren – momenten die tot creatieve ingevingen leiden’ (uit het boek ‘Het slimme onbewuste’ van Ap Dijksterhuis)

… en neem tijd voor jezelf
Kijk nog eens goed: in mijmertijd zit het woordje MIJ. Zie mijmertijd als MIJtijd. Tijd voor jezelf.
Ga naar buiten, en laat een frisse wind door je haren en hoofd waaien. Terwijl je beweegt, ontdoet je lichaam zich van afvalstoffen en gaat weer beter functioneren. Je gedachten komen ook in beweging en je bent letterlijk even weg van de stress. Ervaar de natuur met al je zintuigen: zie die ene prachtige boom, hoor de vogels zingen, voel de wind op je huid en ruik de frisse lucht. Na 30 minuten verdwijnt de stress langzaam uit je lijf en je voelt er rust en ontspanning voor in de plaats komen. Daarnaast zul je je energieker voelen als je eenmaal weer thuis bent.
Als je je nog langer inspant dan die 30 minuten, dan gaat je lichaam endorfines aanmaken – de zogenaamde antistresshormonen. Die zorgen ervoor dat je positiever gestemd raakt en nóg makkelijker kunt ontstressen.

Kun jij wel minder stress gebruiken en vind je het heerlijk om naar buiten te gaan? Ontstress dan onder deskundige begeleiding van MAMcoaching: leer vertragen en terug te gaan in je versnelling!
Lees hier alles over de voordelen van wandelcoaching
Mail naar info@mamcoaching.nl of bel 06-83554192.

(muurstickers: uit Flow Magazine nr. 4, 2014)

1 opmerking:

Zoeken in mamcoach blog