Voor moeders die de juiste balans zoeken

Voor moeders die de juiste balans zoeken
Voor moeders die de juiste balans zoeken | tussen werk en prive | tussen schuldgevoel en ontspanning | tussen energie en stress. Klik op het logo en meld je aan voor een gratis kennismakingsgesprek!

e-Zine van MAMcoach Yura: MAMtips

Ontvang elke maand inspirerende en waardevolle tips in je mailbox voor een betere balans tussen werk & gezin, een ontspannen moeder zijn en minder schuldgevoel & stress. Lees de meest recente MAMtips 'Wat wil je echt? En hoe doe je dat...' en meld je meteen aan voor een gratis abonnement.

Labels

2016 in beweging aandacht adem ambitie anders doen automatische piloot balans belemmerende overtuigingen beren op de weg betekenis beweging bewustzijn blog burn-out coachen coaching controlfreak cursus doelen bereiken downshiften drijfveren druk durf te delen durven eCoach energie energiegevers energievreters eTraining event eye-opener flow Flow magazine focus frisse blik gedachten geluk gelukkig genieten gezin gezondheid goed doel goede voornemens goedgenoegmoeder grenzen haast hartstocht herfstdip herijkpunt hulp vragen in je eigen kracht inspiratie inspiratieboekje je hart volgen jezelf zijn keuzes maken kinderen kinderopvang kleine stapjes kwaliteiten lef lekker in je vel leven in het nu liefde loslaten Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Magic Adventures Mamfulness MAMtips manier van leren me-time meiden Metakids mijmertijd minder mindfulness moe moederdag moeders moeten multitasken MVO natuur netwerken onbevooroordeeld ondernemers onrust onthaasten ontspannen ontstressen onzekerheid opladen opvoeding out of the box parttime baan passie patronen perfectionisme piekeren Pink Ribbon pitstop Plan Nederland plezier positief denken positieve psychologie positiviteit prioriteiten prive reizen relatie rituelen rollen ruimte rust schuldgevoel solidariteit spitsuur sterke kanten stilte stress strippenkaart successen taboe talenten tijd voor jezelf time-out twijfels Twitter uit je comfort zone uit je hoofd uitdaging vakantie valkuilen veerkracht verandering vereenvoudigen verlies vertragen verwachtingen VIP dag vitaliteit vrijheid waarden wakker wandelcoaching wandelen wereldmoeders werk winactie workshop zelfsturing zelfvertrouwen

vrijdag 11 oktober 2013

Verbeter je energiebalans! Wat zijn jouw energievreters?

Ben jij daar ook zo goed in? Allerlei plannen maken in de zomervakantie over hoe je het anders gaat aanpakken als je weer thuis bent? Roos (34 jaar, getrouwd, 2 jonge kinderen) vertelde me laatst: “ik wil nu echt werk gaan maken van een betere balans tussen mijn baan en thuis, want ik ben het helemaal zat hoe het nu gaat. Ik zou bijvoorbeeld dolgraag de kinderopvang anders willen regelen. Het lijkt me ideaal als er iemand aan huis komt om voor de kinderen te zorgen. Zo kan ik het heen en weer rijden naar de opvang skippen en heb ik veel minder tijdsdruk om op tijd van mijn werk weg te gaan. O ja, en daarnaast had ik ook besloten om nu echt 1 of 2 keer per week te gaan sporten of in ieder geval meer te gaan bewegen. Ik voelde me zo energiek in de vakantie door al dat zwemmen, fietsen en wandelen. Heerlijk! Maar nu ik al weer een aantal weken aan het werk ben, merk ik dat het er allemaal weer bij in schiet. Gewoon omdat ik ’s avonds zo moe ben dat ik eigenlijk niks meer doe”.

It is time for a change…
Heel herkenbaar, Roos is niet de enige. Zo druk als ze praat en zo snel als ze wandelt, zo druk en snel is haar leven ook. En dan blijven alle plannen dus liggen. Wat is er nu nodig om toch te zorgen voor die betere balans tussen werk en thuis, die oppas aan huis te zoeken of die inschrijving te regelen bij de sportschool of hardloopclub? Het antwoord is: meer energie! Roos merkt dat haar energiebalans te vaak doorslaat naar de negatieve kant: “ik ben vaak zo moe dat ik ’s avonds het liefst op de bank ga liggen met de afstandsbediening van de televisie naast me. En dat voelt heerlijk op dat moment, maar de volgende dag baal ik van mezelf”. En die negatieve gedachten dragen uiteraard ook niet bij aan meer positieve energie. Mijn TIP aan Roos is: onderzoek eens wat jou energie geeft. Wat zijn de dingen die je leuk vindt: je zogenaamde energiegevers. Daar krijg je energie van! Ze noemt meteen van alles op: “sporten – het liefst hardlopen, mijn favoriete muziek luisteren, een saunabezoek met mijn beste vriendin of een heerlijke boswandeling met mijn gezin”. Ik vertel haar dat 'hoe meer dingen je doet die je energie geven, hoe meer je aankunt en hoe makkelijker je gemaakte plannen kunt realiseren' (bijvoorbeeld sporten of een betere balans).
En daarnaast… wat energie kost, dat schrap je zoveel mogelijk. Want: als je opgeladen blijft, dan kun je veel meer aan! Kijk dus goed waar je energieprioriteiten liggen, verschuif daar je aandacht naar en je zult zien dat je makkelijker je energiebalans vindt.

En nu: doen!
Als je iets wilt veranderen aan je energiebalans, dan is het goed om een lijstje te maken. Ik ben met Roos op een bank gaan zitten en heb haar een A4tje gegeven. En dat is ook mijn TIP aan jou: pak een vel papier en deel het in tweeën door middel van een verticale lijn. Schrijf aan de linkerkant jouw energiegevers (wat, wie) en aan de rechterkant jouw energievreters (wat, wie). Maak ook een onderscheid tussen energiegevers op je werk en thuis (waar), en de energievreters op je werk en thuis (waar).
Bekijk dan eens goed jouw energiebalans en beslis welke energievreters je zou kunnen schrappen. Vaak zijn dat verplichtingen, waarvan je het gevoel hebt dat je ze móet doen. Vraag je eens af of je niet alleen voldoet aan bepaalde verwachtingen of dat het zo gegroeid is, waardoor je het gevoel hebt van ‘moeten’. Zodra je één of twee energievreters kan schrappen, houd je tijd over voor één of twee energiegevers. Roos zag meteen om welke energievreters het bij haar ging: “Dit geeft voor mij de doorslag dat ik de kinderopvang anders ga regelen én ik ga mijn weekenden minder vol plannen met allerlei verplichte bezoekjes. Pfff… dat voelt nu al goed! Nu er meer ruimte in het weekend komt, wil ik echt vaker het bos in met mijn gezin. En ik ga starten met 1 keer per week hardlopen. Eens kijken of ik mijn buurvrouw zo ver kan krijgen om samen te gaan. Dat lijkt me super gezellig en motiverend!”. Nog even en haar energiebalans slaat weer door naar de positieve kant!

Dit is een artikel uit mijn eZine MAMtips. Meld je aan als gratis abonnee, dan ontvang je ook elke maand inspirerende en waardevolle tips.

Wil jij ook aan de slag met je energiebalans? Gebruik het contactformulier op de site, mail naar info@mamcoaching.nl of bel 06-83554192. Dan gaan we samen aan de slag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in mamcoach blog