Voor moeders die de juiste balans zoeken

Voor moeders die de juiste balans zoeken
Voor moeders die de juiste balans zoeken | tussen werk en prive | tussen schuldgevoel en ontspanning | tussen energie en stress. Klik op het logo en meld je aan voor een gratis kennismakingsgesprek!

e-Zine van MAMcoach Yura: MAMtips

Ontvang elke maand inspirerende en waardevolle tips in je mailbox voor een betere balans tussen werk & gezin, een ontspannen moeder zijn en minder schuldgevoel & stress. Lees de meest recente MAMtips 'Wat wil je echt? En hoe doe je dat...' en meld je meteen aan voor een gratis abonnement.

Labels

2016 in beweging aandacht adem ambitie anders doen automatische piloot balans belemmerende overtuigingen beren op de weg betekenis beweging bewustzijn blog burn-out coachen coaching controlfreak cursus doelen bereiken downshiften drijfveren druk durf te delen durven eCoach energie energiegevers energievreters eTraining event eye-opener flow Flow magazine focus frisse blik gedachten geluk gelukkig genieten gezin gezondheid goed doel goede voornemens goedgenoegmoeder grenzen haast hartstocht herfstdip herijkpunt hulp vragen in je eigen kracht inspiratie inspiratieboekje je hart volgen jezelf zijn keuzes maken kinderen kinderopvang kleine stapjes kwaliteiten lef lekker in je vel leven in het nu liefde loslaten Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Magic Adventures Mamfulness MAMtips manier van leren me-time meiden Metakids mijmertijd minder mindfulness moe moederdag moeders moeten multitasken MVO natuur netwerken onbevooroordeeld ondernemers onrust onthaasten ontspannen ontstressen onzekerheid opladen opvoeding out of the box parttime baan passie patronen perfectionisme piekeren Pink Ribbon pitstop Plan Nederland plezier positief denken positieve psychologie positiviteit prioriteiten prive reizen relatie rituelen rollen ruimte rust schuldgevoel solidariteit spitsuur sterke kanten stilte stress strippenkaart successen taboe talenten tijd voor jezelf time-out twijfels Twitter uit je comfort zone uit je hoofd uitdaging vakantie valkuilen veerkracht verandering vereenvoudigen verlies vertragen verwachtingen VIP dag vitaliteit vrijheid waarden wakker wandelcoaching wandelen wereldmoeders werk winactie workshop zelfsturing zelfvertrouwen

vrijdag 20 januari 2017

Waarom coaching ook iets voor jou is

Aan het begin van een nieuw jaar is er altijd een lichte stijging in de afspraken voor een kennismakingsgesprek. Ik merk dat er goede voornemens zijn gemaakt, of dat er tijdens de vrije dagen veelvuldig het gevoel is geweest dat dingen anders moeten. Dat zoals het nu gaat niet meer past bij wie je bent of bij wat je echt belangrijk vindt. Maar wat past er dan wel? En wat doet er echt toe voor jou? Dat zijn vragen die je tijdens een aantal coachgesprekken kunt onderzoeken, waarmee je aan de slag gaat en waar je uiteindelijk het resultaat gaat bemerken in je leven.

Even stilstaan…
De winter staat symbool voor het ‘terugtrekken’ van de natuur. Er gebeurt op het eerste oog niet veel. Vooral als er een dik sneeuwpakket is gevallen, is de stilte merkbaar. De vogels hoor je nog wel, maar zachter en minder vaak dan in de lente. Alsof ze hun mooie en uitbundige fluitconcerten bewaren tot het moment dat de natuur weer tot leven komt.
Deze stilte, het naar binnen keren kun jij ook gebruiken voor jezelf. Voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor het onderzoeken wie je bent, wat je wilt en wat je kunt. Door stil te staan bij alles wat zich heeft afgespeeld en wat zich nu afspeelt in je leven. Je bent moeder (geworden) maar ook nog steeds de vrouw van daarvoor. Alleen is er wel veel veranderd, waardoor je anders in het leven bent gaan staan en daardoor voelen sommige keuzes niet meer fijn. Je voelt je uit balans. Of zijn er bepaalde patronen ingeslopen, waarvan je nu aanvoelt dat ze je niet meer dienen. Of je merkt dat er teveel beren op je weg zijn gekomen: belemmerende gedachten, overtuigingen die je tegenhouden te doen wat je het liefst wilt. Is dit herkenbaar voor jou? Lees dan nog even verder en ga mee in het verhaal van Nienke.

‘Je bent wat je kiest in het heden, niet wat je eerder hebt gekozen’ (Wayne D. Dyer)

“Stel je voor dat ik helemaal ga veranderen?”
Nienke (31, ontwerper, 2 dochters) mailt me dat ze voelt dat haar leven niet meer bij haar past, maar dat ze er niet de vinger op kan leggen waar dit dan aan ligt: “Ik ben altijd heel blij geweest met alles wat ik deed, maar nu is het me allemaal teveel. Het liefst haalde ik alles uit het leven wat er in zit, ik ging overal altijd meer dan 100% voor. En dat kwam ook voornamelijk door mijn werk, want daar haal ik zoveel energie en voldoening uit. Van die keuze heb ik nooit spijt gehad. Maar nu denk ik wel eens: is dit het echt? Ik vind mijn werk nog steeds super leuk, maar mijn gezin is ook heel belangrijk voor me. En ik wil eigenlijk zo weinig als mogelijk missen van de ontwikkeling van mijn meiden”.
Tijdens het kennismakingsgesprek blijkt dat ze andere dingen belangrijk is gaan vinden. In de tijd dat ze moeder is, is ze anders naar het leven gaan kijken en wil ze het ’t liefst ook anders gaan inrichten. Maar waar begint ze? En wat is het dan wat ze wél wil en waar ze haar aandacht op wil richten? Hoe combineert ze dat met haar werk? “Ik wil het echt anders gaan doen, maar als ik aan coaching denk, dan ben ik bang dat ik helemaal ga veranderen en dat ik mensen ga verliezen of dat ze op mijn werk minder tevreden over mij zijn. Het voelt toch wel een beetje eng, want wie ben ik straks als ik klaar ben met de coachgesprekken?” Ik ben heel blij dat ze dit ter sprake brengt, want ik denk dat dit ook de reden is waarom veel mensen geen coaching aangaan. Bang voor het onbekende, voor het echte gevoel dat er in je zit. En stel je voor dat dit betekent dat je alles anders wilt? Wat vind jouw omgeving daar dan van?

TIP: Lees hier de ervaringen van moeders die al door mij gecoacht zijn

“Ik heb mijn eigen weg, mijn eigen route gevonden!”
Ik zeg als coach altijd dat de gesprekken inzichten geven om iets anders te gaan doen, anders tegen zaken of mensen aan te kijken. Of anders met mensen of situaties om te gaan. Het is niet zozeer dat jij helemaal verandert, maar veel meer dat je hoofd en hart in balans komen. Dat wat je denkt en wat je voelt. Dat je weet wat echt belangrijk is voor je. En vooral: dat je weet wat werkt voor jou. Er is geen blauwdruk te geven van een coachgesprek of een coachtraject. Ieder persoon is uniek en voor iedereen gelden andere waarden, energiegevers, energievreters, rustmomenten, rustverstoorders, stressfactoren, positieve of negatieve gedachten en emoties, de manier van leren, en ga zo maar door. Er is geen gouden tip waardoor alle vrouwen die bij mij komen voor coaching opeens weer goed in hun vel zitten. En dat maakt elk gesprek en iedere wandeling zo waarde(n)vol. Jij staat centraal, jij onderzoekt, experimenteert, oefent en komt uiteindelijk tot actiepunten die werken voor jou. En als jij je in balans voelt, dan werkt dit positief door naar je omgeving: je gezin, je werk, je familie, vrienden, sportmaatjes, enzovoort.
Zo heeft Nienke het ook ervaren. Ze is nog niet klaar met coaching, maar tijdens de 3e coachwandeling vertelt ze: “Ik voel me veel meer mezelf en daardoor kan ik ook keuzes maken die goed zijn. Die bij mij en mijn omgeving passen. Alles uit het leven halen is leuk, maar dat staat niet meer bovenaan mijn lijstje. Veel belangrijker vind ik waarden als rust, plezier, openheid, bewustzijn, gezondheid. Natuurlijk is die laatste altijd van belang geweest, maar nu interpreteer ik het anders. Zit het veel meer in de energie die ik voel, het plezier dat ik heb en de momenten dat ik geniet van de kleine dingen die het hem doen. Naast gezond eten en op tijd naar bed gaan, dat deed ik al. Doordat ik anders in het leven ben gaan staan, voel ik me meer in balans en kan ik bewuster keuzes maken. Of het nu gaat om mijn meiden of om mijn werk. Ik weet wat er echt toe doet voor mij en het grappige is dat mijn leidinggevende laatst tegen me zei dat ze vond dat ze echt kon zien waar ik mee bezig was. Dat ik veel meer van mezelf liet zien in het ontwerpen en dat ik daar ook enthousiast anderen bij betrok. Voorheen was ik vooral in mijn eentje aan het bikkelen, omdat ik vond dat ik meer dan 100% goed werk moest afleveren. Ja, dit voelt echt goed. Ik ben er nog niet helemaal, maar ik ben wel mijn eigen weg aan het lopen. En ik ben blij dat ik deze route heb gevonden door coaching!”

Denk of voel je dat coaching ook iets voor jou is? Of wil je het uitproberen en komen kennismaken? Je bent van harte welkom. De kennismaking is altijd gratis.
Mail naar info@mamcoaching.nl of bel me op 06-83554192.
Alles over wandelcoaching lees je hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in mamcoach blog

Powered By Blogger