Voor moeders die de juiste balans zoeken

Voor moeders die de juiste balans zoeken
Voor moeders die de juiste balans zoeken | tussen werk en prive | tussen schuldgevoel en ontspanning | tussen energie en stress. Klik op het logo en meld je aan voor een gratis kennismakingsgesprek!

e-Zine van MAMcoach Yura: MAMtips

Ontvang elke maand inspirerende en waardevolle tips in je mailbox voor een betere balans tussen werk & gezin, een ontspannen moeder zijn en minder schuldgevoel & stress. Lees de meest recente MAMtips 'Wat wil je echt? En hoe doe je dat...' en meld je meteen aan voor een gratis abonnement.

Labels

2016 in beweging aandacht adem ambitie anders doen automatische piloot balans belemmerende overtuigingen beren op de weg betekenis beweging bewustzijn blog burn-out coachen coaching controlfreak cursus doelen bereiken downshiften drijfveren druk durf te delen durven eCoach energie energiegevers energievreters eTraining event eye-opener flow Flow magazine focus frisse blik gedachten geluk gelukkig genieten gezin gezondheid goed doel goede voornemens goedgenoegmoeder grenzen haast hartstocht herfstdip herijkpunt hulp vragen in je eigen kracht inspiratie inspiratieboekje je hart volgen jezelf zijn keuzes maken kinderen kinderopvang kleine stapjes kwaliteiten lef lekker in je vel leven in het nu liefde loslaten Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Magic Adventures Mamfulness MAMtips manier van leren me-time meiden Metakids mijmertijd minder mindfulness moe moederdag moeders moeten multitasken MVO natuur netwerken onbevooroordeeld ondernemers onrust onthaasten ontspannen ontstressen onzekerheid opladen opvoeding out of the box parttime baan passie patronen perfectionisme piekeren Pink Ribbon pitstop Plan Nederland plezier positief denken positieve psychologie positiviteit prioriteiten prive reizen relatie rituelen rollen ruimte rust schuldgevoel solidariteit spitsuur sterke kanten stilte stress strippenkaart successen taboe talenten tijd voor jezelf time-out twijfels Twitter uit je comfort zone uit je hoofd uitdaging vakantie valkuilen veerkracht verandering vereenvoudigen verlies vertragen verwachtingen VIP dag vitaliteit vrijheid waarden wakker wandelcoaching wandelen wereldmoeders werk winactie workshop zelfsturing zelfvertrouwen

woensdag 20 augustus 2014

Hoe blijf jij in balans? 5 TIPS om minder ballen in de lucht te houden

Eén van de thema’s die altijd terug komt in de gesprekken die ik met moeders heb, is de werkprivé balans. Hoe combineer je werk en privé op zo’n manier dat je lekker in je vel zit? Dat je nog energie hebt als je thuis komt, dat je genoeg tijd hebt voor je partner, je kind(eren), je sport, jezelf? Het is en blijft heel lastig, vooral als je er helemaal geen problemen mee had in al die jaren vóórdat je moeder was. Maar nu merk je dat het gaat wringen: dat je tijd te kort hebt en dat je een gevoel hebt van tekort schieten op allerlei vlakken, als moeder, als vriendin, als werknemer. Ga daarom eens voor je zelf na hoe je beter in balans blijft, voordat je in een negatieve spiraal terecht gaat komen en uitgaat van al die tekorten. Lees hieronder 5 TIPS die je helpen te kiezen welke bal jij kunt loslaten van al die ballen die je nu in de lucht houdt.

TIP 1: Maak afspraken over de taakverdeling thuis
Bespreek met je gezin hoe je de zaken thuis wilt aanpakken. Als je op dit moment niet tevreden bent of als je je gefrustreerd voelt hoe het nu loopt, zoek dan samen naar een oplossing. Zorg ervoor dat jij niet altijd degene bent die bepaalde taken naar zich toetrekt. Ook niet als je denkt dat jij de enige bent die ze goed kan uitvoeren, zoals in de opvoeding (tip 3).

TIP 2: Deel de verantwoordelijkheid in het huishouden
Gedeelde verantwoordelijkheid betekent dat je je samen buigt over de beslissingen die het gezin aangaan wat betreft administratie, financiën, vakanties, verzorgen van dieren, oppas regelen e.d. Waak ervoor dat één iemand deze touwtjes in handen neemt en niet meer los kan laten.
Ben je een alleenstaand moeder? Probeer dan toch dit soort zaken met iemand te delen, vooral de zaken waarvan de verantwoordelijkheid heel zwaar op je schouders drukken.

TIP 3: Maak een opvoedplan
Dit klinkt misschien wat zwaar, maar zo’n plan kan veel duidelijkheid verschaffen. Voor iedereen in het gezin!
Het maakt niet uit in welke samenstelling jouw gezin op dit moment zit: het is belangrijk om helder te krijgen wat de ideeën zijn over opvoeden. Is dat een consequente stijl of juist impulsief? Ga je strak of ontspannen met de opvoeding om? Beschrijf 3 punten die je heel belangrijk vindt in de opvoeding van je kinderen en voer deze ook echt door. Werk als een team hierin samen: met je partner, de oppas, opa en oma die komen oppassen, etc. Geef op de andere opvoedpunten de ruimte aan je partner, de oppas, en opa en oma om het anders te doen dan jij. Jouw manier van opvoeden is niet de enige waar je kinderen zich goed bij voelen. Laat dus los en je zult zien dat het prima werkt.

TIP 4: Schrap energievreters en maak tijd voor jezelf
Doe je veel dingen die energie vreten? Waarvan je eigenlijk weet dat het vooral verplichtingen zijn? Zet ze eens op een rijtje en kijk welke verplichtingen je kunt schrappen of verminderen.
De tijd die je nu overhoudt, vul je met me-time. Wat zou je willen doen? Wat geeft jou energie? Dat kan variëren van een boek lezen op de bank tot wandelen in het bos, een dagje uit met een vriendin tot een bezoek aan de sauna. Voel goed wat jóu energie geeft! Schrijf 3 energiegevers op en maak ook echt tijd vrij om die energiegevers uit te voeren.
Je kunt pas goed voor anderen zorgen, als je goed voor jezelf zorgt!

TIP 5: Maak afspraken over de taakverdeling op je werk
Tot nu toe waren het tips voor je thuissituatie. Maar ook op je werk kun je best wat minder ballen in de lucht houden! Bespreek met je collega’s en/of je baas hoe je de zaken anders wilt en kunt aanpakken. Misschien ben je op dit moment extreem druk en gestrest of voel je je niet gehoord door je baas. Leg op tafel waar je mee zit en zoek samen naar een oplossing. Ook op je werk geldt: ’zorg ervoor dat jij niet altijd degene bent die bepaalde taken naar zich toetrekt. Ook niet als jij denkt dat jij de enige bent die ze goed kan uitvoeren, zoals in de opvoeding’ (tip 3).

Lees hier mijn eigen verhaal: ‘Ik kon maar net alle ballen in de lucht houden’.

Nog een extra TIP: laat je omgeving weten wat jouw keuze is in het ‘loslaten van ballen’, zodat je extra steun hebt én je ook daadwerkelijk die ene bal minder in de lucht gaat houden. Met als resultaat: een betere werkprivé balans.

Vind je het moeilijk om te kiezen welke bal je gaat loslaten en kun je wel wat hulp gebruiken? Meld je dan aan voor een coachgesprek en bepaal wandelend onder deskundige begeleiding van MAMcoaching wat jouw mogelijkheden zijn voor één bal minder in de lucht.
Lees hier alles over de voordelen van wandelcoaching
Mail naar info@mamcoaching.nl of bel 06-83554192.

Dit is het hoofdartikel van mijn maandelijkse nieuwsbrief MAMtips augustus 2014. Wil je ook iedere maand inspirerende en waardevolle tips in je mailbox ontvangen? Meld je dan hier aan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in mamcoach blog